Yeni çıkan ve Resmî Gazete’de yayınlanan yeni yönetmelik ile birlikte ikinci el araç alım satımında yeni bir dönem başlıyor. Özellikle oto galeri sahiplerini ve tüketicileri ilgilendiren bu değişikliklerde hangi maddelerin öne çıktığını sizler için derledik.
Yetki Belgesi için son tarih nedir?
Yılda 3 adetten fazla ikinci el araç satışı yapmak isteyen herkes artık Yetki Belgesi almak zorunda. Bu belge ile devlet nezdinde satıcı ticari yetkili oluyor ve birçok sorumluluğu yerine getirmesi bekleniyor. Yetki Belgesi’ni alması gereken işletmeler için son tarih 31 Ağustos 2020 olarak belirlenirken, Eylül ayından itibaren Yetki Belgesi almayan kişi ve kurumlar 3 adetten fazla ikinci el oto satışı yapar ise büyük cezalar ile karşılaşacak.
Ekspertiz Raporu geçerlilik süresi nedir?
İkinci el araç alım ve satımlarında herkesin aracın durumunu bağımsız ve güvenilir bir kuruluştan görmek amacı ile yaptırdığı Oto Ekspertiz sonrasında verilen rapor, yeni yönetmelik ile birlikte belirli bir geçerlilik süresine kavuşuyor. Bu kapsamda satışı yapılacak olan aracın son 3 gün içerisinde ekspertiz yaptırıp aldığı rapor, satış esnasında resmî belge niteliği taşıyacak.
Ekspertiz Raporu için gereken ekspertiz hizmetinin bedeli kimin tarafından karşılanacak?
Bu soru hem alıcıların hem de satıcıların en çok merak ettiği soruların başında geliyor. Bireysel satışlarda genelde satış gerçekleşmeden hemen önce yaptırılan oto ekspertizin bedeli alıcı tarafından karşılanıyordu. Yeni yönetmelik ise ekspertizi kimin yaptırması ve ödemesi gerektiğini belirten bir madde bulunmadığı için şimdilik alıcı ve satıcının kendi aralarındaki anlaşması ile ilerleyen bir konu olarak gözüküyor.
İkinci el araçta zorunlu garanti nedir?
Yönetmelikteki diğer bir dikkat çekici konu ise ikinci el araca 3 ay veya 5.000 KM (hangisi önce dolarsa) garanti verme zorunluluğu. Garanti ile birlikte aracı alan kişiler araçlarında ortaya çıkabilecek sorunlarda artık muhatap bulma güveni sayesinde ticaretlerini güven içerisinde tamamlayabilecekler. İşletmeler garanti kapsamına giren hususları sigorta yaptırarak karşılayabilecek veya TÜV SÜD D-Expert’in sunduğu TÜV SÜD D-Expert Garanti ürünlerinden faydalanarak, sattıkları araçlara garanti verme konusunda sorunsuz bir geçiş yapabilecekler.
İnternet üzerinden satışlara gelen zorunluluklar neler?
Yılda 3 adete kadar yapılacak bireysel satışlar için şimdilik bir düzenleme olmasa da, daha fazlası için internet üzerinden açılan ilanlara ticari unvan ve MERSİS numarası girme zorunluluğu geldi. Bu zorunlulukla internette yer alan eksik ve hatalı ilanların önüne geçilerek alıcıların mağduriyetinin en aza indirilmesi ve ikinci el araç ticaretinde soru işaretlerinin azaltılması hedefleniyor.
Nakit satışlarda durum nedir?
Yeni düzenleme ile birlikte artık nakit para ile satışlar da sona eriyor ve tamamen elektronik sistemlere geçiş yapılıyor. Elden para verilerek yapılan satışlar yasaklanır iken, ödemelerin EFT/Havale yolu ile yapılması zorunlu hale geliyor. Bu sayede yaşanabilecek tüm mağduriyetlerin de önüne geçmesi hedefleniyor.
Yeni yönetmeliğin tüketiciye etkisi nasıl olacak?
İkinci el araç satın almak isteyen tüketiciler artık ticaretlerini güvenle tamamlamak için Yetki Belgesi’ne sahip şirketleri tercih edecekler. Satılan araçların ekspertiz raporları tarafsız ve bağımsız ve TSE onaylı ekspertiz merkezleri tarafından verilecek. Bu sayede hem alıcılar hem de satıcılar korunmuş, sektörde ihtiyaç duyulan güven ortamı sağlanmış olacak.